~berikan aqu cinta part 6.. ♥!

               

jam sudah menunjuk kan pukul 6.30 pagi..alisya masih lagi tak bangun-bangun..
faham-faham lah perangai haji harun kalau tak membebel sampai bergegar umah mana boleh.. kalah isterinya, fatimah...
" alisya.... bangun.. ape nih anak dara perangai camni.. alisya.. ! bangun solat subuh... kamu nak bangun atau kamu nak ayah siram kamu ngan air... ? "
marah haji harun... ' adoi ayah nih bising lah... orang nak tidur pun tak senang.. adoi.. '
alisya cepat-cepat bangun coz dia tahu tak ada yang mustahil bagi haji harun... bila jewp alisya turun nak solat berjemaah... wajah haji harun masam mencuka.. ibunya fatimah pula biasa-biasa jewp.. dia dah biasa dengan suasana camni.. anak perempuan dan suami nye bergaduh...
jap lagi tentu akan ada yang merajuk.. dan tentu ada sesi memujuk...
" dah-dah lah tuh.. jom solat.. nanti habis waktu pulak.. " akhirnya suara ibu alisya memecah kesunyian..
selesai saja solat subuh.. hajat alisya tuk sambung tidur balik.. tapi tidak kesampaian coz haji harun memanggilnya.....
"lisya,, kamu duduk sini jap .. ayah nak cakap sikit.. hari nih kamu jadi kan nak ikut ayah dan ibu g dinner.. ? "
alisya sengaja buat muka bodoh...padahal dalam hati TUHAN jewp tahu..
' alamak camne aqu boleh lupa nih.. chop-chop.. semalam aqu 
gthu tak kat angah suh teman aqu hah ?
alamak aq tak gthu lah.. mati aqu.. mati aqu.. angah tolong lisya .. ! tolong.. ! '
lisya bermonolog..
" lisya.. ! ayah tanya kamu nih.. sempat lagi erk berkhayal.. ish.. budak nih bukannye boleh di bawa berbincang.. berkhayal jewp kje nye... nanti lau kamu dah fikir gthu ayah.. jangan fikir lama-lama.. ayah harap jadi lah tuh.. dan satu lagi.. jangan harap lepas solat nih kamu nak tidur balik.. ayah nak kamu tolong ibu kat dapur.. pastu tolong ayah kat kedai.. dah g tolong ibu.. "
alisya tersengeh-sengeh dan terus berlalu pergi...
" ibu nak lisya tolong tak ?" tanya alisya..
" aik.. sejak bila nih anak ibu jadi rajin camni. "kata fatimah sambil ketawa... alisya ape lagi masam mencuka lah..
" sejakk ada nye ayah .. hehehe ! ibu nih.. lisya niat baik.. ibu kata camtu lak.. bila lisya tak tolong, ibu dan ayah membebel jugak.. lisya merajuk lah camni.."
lisya sengaja manjakan suara nya.. tuh lah cara nya menunjukkan kasih sayangnya pada fatimah..
fatimah senang dengan perangai anak bongsunya..walaupun kadang-kadang manja anak nya itu mengalah kan seorang baby, asyik nak menggesel ngan fatimah jewp.. tapi alisya jugak seorang yang tegas...
" oke-oke lah sayang,, lisya tolong potong sayur tuh boleh.. ibu nak goreng kicap.. lisya pndai kan ?" hihihihi.. ibunya ketawa lagi..
" ibu nih pandang rendah kat lisya ye ? setakat sayur nih kacang je bu..
 bu... lisya nak tanya nih.. umm.. janji jangan marah tau..." fatimah memandang alisya dengan penuh tanda tanya...
" tanya lah sayang.. ape dia.. kalau ibu boleh jawab.. insyaallah ibu jawab.." balas ibunya lagi..
" nape ayah beria-ria sangat ajak lisya dinner malam nih.. ? ayah nak jodohkan lisya ngan anak kawan ayah ye bu ? ibu kan tahu lisya camne .. lisya oke dalam semua perkara. tapi lau bab-bab menjodoh dan di jodohkan nih lisya tak suka.. tuh memang prinsip lisya...ibu tolong lah gthu ayah lisya tak nak oke.. "
alisya memujuk ibu nya.. dia berfikir mungkin dengan pjukan ibu nya hati haji harun tentu akan lembut...
" ibu tak beranilah lisya.. kamu tahu kan perangai ayah kamu.. tegas.. mana boleh bantah.. lau dia dah kata A dah tentu - tentu kita pon kata A jugak.. dan lisya ,, ibu aselah ape yang ayah kamu buat tuh semua tuk kebaikan kamu.. kamu pun bukannya muda sangat.dah 18 tahun pun.. dah boleh kahwin dah.. lau zaman ibu dulu 16 tahun dah kena kahwin.. "
pujuk fatimah...
" ibu tak faham.. sekarang nih bukan zaman dulu-dulu lagi dah.. sekarang dah moden. zaman IT.. zaman FACEBOOK..TWITTER..takkan lah nak main jodoh-jodoh cam orang dulu-dulu jugak.. tak mo lah ibu.. plezzz... tolong lisya.. kalau ibu sayang lisya ibu pasti tolong lisya.." lisya sengaja buat muka seposen agar ibunya ase kesian.ayatnya jugak berbau satu ugutan. ,
" oke lah.. ibu cuba.. tapi ibu tak jamin ye berjaya ke tidak.. kamu pun tahu angin ayah kamu tuh camne kan ? "" yes. sayang ibu.. ibu lisya memang terbaik.. love u ibu.. "
alisya melonjak kegembiraan.. sambil mencium pipi ibunya... nampak benar gembiranya..
"dah lah.. jangan nak over sangat.. dah jom masak.. nanti bising ayah kamu tuh.. "
alisya tersengeh-sengeh lagi..
' yes.. hehehe.. eppy betul.. aqu tahu ibu tentu akan termakan pujukan aqu.. puteri maira alisya memang hebat.. bangga siot.. hehehe :)) '
mereka membuat keje masing-masing dan akhirnya selesai jugak..alisya makan dengan penuh berselera..
selesai makan.. alisya menyiapkan diri tuk pergi ke kedai runcit ayah nye..  tuh lah kegiatan sehariannya.. result spm masih tak kuar lagi.. so keje jela..
sambil tuh alisya menghantar pesanan ringkas(sms) kat daniel.. iaitu abang ngah nya.. 
sms nye berbunyi camni... " salam darling, hehehe,lisya nak tanya nih.. angah nak balik umah kul berapa nih erkk ? boleh tak balik awal sikit.. sebelum dinner.. lisya nak mintak tolong sesuatu nih.. oke ? nanti bila angah sampai kat umah baru lisya gthu oke.. sayang angah.. xoxo.."
camtu lah cara alisya sms abang ngah nya persis sms tuk kekasih.. kini semuanya bergantung pada fatimah dan daniel.. adakah mereka mampu menyelamatkan alisya dari lelaki misteri yang ingin haji harun jodohkan..?
nantikan part 7 oke.. :))
 nanti kan oke.. !!




" Sweet ! Apabila Aisya Ieyka Menaip Entry =)) "

Tiada ulasan:

Small Cute Purple Pointer