Cinta Robot part 2

09:59 PM | 13 AUGUST 2013
" Umaira kenapa kamu kata macam tu dekat Fariz ? mesti dia terasa hati dengan kata-kata kamu tadi.Mami nak esok kamu pergi rumah mak ngah dan minta maaf dengan Fariz. boleh kan ? " Puan Suhaila yang tak tahan dengan perangai keanak-anakan Umaira menyuruh Umaira memohon maaf. apa tidaknya Umaira makin lama makin tak tahu nak hormatkan perasaan orang lain. 
tanpa sahutan Umaira terus naik keatas dan masuk ke kamar tidurnya.Puan Suhaila yang melihat gelagat anak perempuan tunggalnya itu hanya mampu gelengkan kepala. ' bilalah agaknya Mai ni nak berubah.sejak si Aiman tu tinggalkan dia macam ni lah perangainya tak nak berubah-ubah ' desis hati kecil Puan Suhaila.
" Jantan tak guna,aku benci kau, kenapa kau datang rumah aku.kau sengaja nak racunkan fikiran mami aku kan . dasar jantan gila " Umaira jerit sekuat mungkin sampaikan suaranya hampir hilang.Puan Suhaila ketika itu sedang mengemas dapur bergegas naik ke tingkat atas dan mengetuk pintu bilik puteri tunggalnya. dia takut perkara yang berlaku lima tahun lalu berulang kembali.
" Mai? kenapa menjerit ni sayang? ape yang berlaku ni? buka pintu ni sayang, cerita dekat mami sapa yang buat Mai jadi macam tu. Umaira sayang buka pintu ni " Puan Suhaila masih lagi memujuk.Umaira ketika itu sudah seperti orang hilang akal. menangis teresak-esak sambil menyebut dia benci lelaki.dia benci hidupnya sekarang.Disaat itu Puan Suhaila berfikir sejenak mungkin belum tiba masanya lagi dia memaksa Umaira buat apa yang Umaira tidak gemar. biarlah Umaira dengan hidupnya yang tidak tentu arah itu . dia lebih rela biarkan Umaira senyap tanpa kata daripada melihat Umaira menjadi seperti ini.
" sayang buka pintu ni .. " Puan Suhaila terus-terusan mendesak supaya anaknya itu membuka pintu.dia risau anaknya akan bertindak tanpa berfikir dengan waras.lima tahun lepas Umaira hampir saja ingin membunuh diri.alhamdulillah Puan Suhaila sempat bertindak sebelum dia berjaya berbuat demikian.
setelah Umaira terdengar ketukan bertalu-talu dari luar pintu Umaira segera membuka pintu kamarnya.
" mami. Mai nak peluk mami " setelah Umaira memulas tombol pintunya Umaira terus memeluk Puan Suhaila dan melepaskan semua kekusutan dan kesedihan yang dia alami saat ini.
" dah dah sayang. jangan menangis lagi. beritahu mami kenapa sayang menangis macam ni sekali ? sapa yang lukakan hati sayang?" tanya Puan Suhaila.
" Mami, Mai tak suka mami suruh Mai berbaik-baik dengan si Fariz tu . Mai tak suka dia , Mai tak suka bila mami selalu sebelahkan dia dan bagi muka sangat dekat dia. kenapa dia selalu datang rumah kita mami? Mai tak suka tengok muka dia mami.Mai benci dia.benci sangat " Umaira meluahkan rasa tidak puas hati terhadap Fariz sambil menangis teresak-esak.
" sebab itu saja ke sayang? tak ada sebab lain? " tanya Puan Suhaila. Umaira mengangguk-angguk tanda mengiakannya.
" sayang. kalau mami tahu kamu stres sebab itu mami takkan teragak-agak untuk beritahu Fariz supaya jangan datang ke sini lagi. tapi kamu pon tahu kan Fariz dengan keluarga kita macam mana? dia sepupu kamu sayang. mami tak boleh nak halang dia sama ada dia nak datang atau dia tak nak datang. nantilah mami try cakap dengan dia. tapi seelok-eloknya kamu cubalah berbaik dengan dia.mami tengok budak Fariz tuh baik saja dengan kamu.dulu masa kecil-kecil kamu rapat dengan dia selalu main pondok-pondok. kenapa bila dah dewasa kamu jadi benci dia sayang? mami tak nak anak mami ni jadi lemah . kan Mai dah janji dengan mami dan papa tak nak jadi lemah lagi . " Puan Suhaila berhati-hati menyusun kata-kata.dia takut anaknya itu akan melenting dan panas barannya itu akan bertambah-tambah.
" mami, Mai tak boleh tengok muka dia mami. ya mungkin dulu kami rapat selalu main sama-sama, tapi sekarang dah lain mami.dulu kami kecil sekarang kami dah dewasa mami. Mai tak boleh nak jadi macam dulu lagi . Mai yang sekarang tak sama lagi dengan Mai yang dulu. kalau boleh Mai tak nak jadi Mai yang dulu yang lemah . bila Aiman tinggalkan Mai, Mai hanya boleh memandangnya dari jauh. Mai tak boleh buat apa-apa termasuk halang pernikahan diorang. Mai tak suka si Fariz tu . dia selalu berlagak yang dia tu sempurna.kononnya nak nasihat Mai. Mai tak suka mami."
Puan Suhaila mengeluh panjang.dia tidak tahu  bagaimana lagi cara untuk membuat Umaira ubah pendiriannya. sudah agak lama Puan Suhaila memerhati gelagat Umaira sampai sekarang dia tidak mampu cari jalan penyelesaian.
" Kalau macam tu baik lah nanti mami beritahu Fariz jangan datang sini lagi. Ada orang tak suka dengannya." ketika itu Umaira sedar bahawa perbuatannya menyebabkan Puan Suhaila sudah hilang sabar dan putus asa.
Puan Suhaila meleraikan pelukan itu dan menuruni anak tangga. katanya dia ingin mengkhabarkan kepada Fariz supaya tidak perlu lagi singgah ke rumahnya.Ketika itu Umaira hanya memandang kepergian Maminya dengan pandangan yang kosong.
Walaupun berat Puan Suhaila tetap perlu lakukan supaya anaknya tidak mengamuk dan menangis lagi.


* bagi yang belum baca lagi part 1 : baca sini ( http://aisyaieyka.blogspot.com/2013/08/cinta-robot-rekaan-semata-mata.html ) enjoy ! :'D

" Sweet ! Apabila Aisya Ieyka Menaip Entry =)) "

6 ulasan:

gie jihah berkata...

awesome akak . bila sambungan plokk akak ? x sbar nieh . nnti gtau ghah k :*

AisYa IeyKa berkata...

semestinya sygku comel :D adeQ pon try lah bt cterr jgk .kaQ nak baca . hehehe

Pwincess Minohara berkata...

best jugak cerita nie ..boleh sambung lagi tak akak ...tak jemu adik nk baca ...baru part 2 adik dah ulang ulang ...serius ohhsem giler cerita nie ...adik harap akak sambung cerita nie lagi ...

AisYa IeyKa berkata...

@Pwincess Minohara blh syg . nti kakaQ sambung lagi okey :D

Pena Islam berkata...

singgah sini dari teratak www.madrasahkehidupan.com

:)

AisYa IeyKa berkata...

thanks sudi singgah . dah follow blog awak :)

Small Cute Purple Pointer